
У 1832 році американський інженер-дослідник французького походження Самуель Морзе розробив спеціальну кодову азбуку, що складалася з комбінацій коротких та довгих сигналів, так званих «крапок» і «рисок», за допомогою котрих можна було передавати на відстань будь-яку текстову інформацію, написавши нею листа, подаючи звукові або світлові сигнали, навіть потискуючи комусь руку і, звичайно, надсилаючи її в якості електричних сигналів по дротах або через ефір.
Першими в новітній історії людства винахідниками і користувачами подібної сигнальної азбуки були давні Інки, котрі ще тисячу років тому перемовлялися (перестукувалися) між собою за допомогою двох пустих начинь, з’єднаних натягнутим мотузком. Індійці Майя записували свої цифри у вигляді рисок і крапок, що відобразилося в їхньому відомому на весь світ календарі.

Числа від одного до чотирьох позначалися у вигляді крапок, п’ятірки позначалися у вигляді рисок, а ось шістка у майя була у вигляді риски і крапки. Відповідно, число 12 виглядало як дві риски і дві крапки. Цей метод запису чисел у індіанців Майя був подібний до запису чисел в іншій великій цивілізації, розташованій по другий бік Атлантики – єгипетській. Чи були ці древні символи певною підказкою для пана Морзе – залишається лише здогадуватися.
Азбука Морзе швидко здобула популярність в усьому світі і стала універсальним засобом комунікації різноманітних технічних служб «всіх часів і народів» і навіть ув’язнених за міцними стінами, оскільки для свого практичного використання не потребувала складного електронного обладнання, лише вміння маніпулювати телеграфним ключем, замикаючи його контакти, або просто постукувати по будь-якій твердій поверхні. Для її вивчення і сприйняття оператору не потрібно мати тонкий музичний слух, лише звичайне відчуття ритму, так званий «відносний слух», притаманний практично кожній людині, адже більшість з нас, слухаючи сучасну музику, мимоволі відбиває її такт.
Сьогодні кожен поважаючий себе радіоаматор, на якій би апаратурі він не працював і в якій країні не мешкав, володіє азбукою Морзе. Цю азбуку називають ще у нас «морзянкою», «телеграфом» або просто «CW» (це-ве). Для роботи цим видом випромінювання відведено майже половину всіх радіоаматорських частотних пасм. Телеграфні змагання, як міжнародні так і регіональні або місцеві, очні або заочні, мають статус найпрестижніших у світі радіоаматорських змагань, в них беруть участь справжні аси і віртуози ефіру.
Робота телеграфом на високих швидкостях «QRQ» є надзвичайно цікавою і корисною, вона розвиває у людини уяву, творчі здібності, вміння швидко мислити і реагувати, миттєво приймати рішення, підтримує в активному стані всі життєві функції і органи людини, продовжує її довголіття. За статистикою, саме «люди ритму» – музиканти і телеграфісти є найбільшими довгожителями. Ще первісні племена виганяли з людей злих духів (хвороби) ритуальними танцями, котрі мали ритми, що повторювали біологічні ритми внутрішніх органів людини, з частотною прогресією спрямованою від хворого стану, до стану повного одужання.
Швидкість обміну інформацією між кореспондентами в телеграфному режимі «QRQ» і голосовому режимі «SSB» може бути практично однаковою, особливо при використанні режиму «QSK» – прослуховування ефіру в паузах між передачею. Перший в історії радіоаматорський зв’язок також був проведений за допомогою телеграфної азбуки. За проведення швидкісних радіозв’язків телеграфом німецькі радіоаматори заснували спеціальний диплом «HSC» – HighSpeedClub(клуб великих швидкостей).
Пропонуємо азбуку Морзе до вашої уваги, а щоб легше було її вивчати і запам’ятовувати, пластунами табору на Соколі ще у 1929 році вигадано до кожної з літер відповідне слово, що починається з неї, і в котрому голосна «ó» (довгий звук) означає риску, а решта голосних (короткий звук) означає крапку.
ЗНАК МОРЗЕ
|
ГОЛОСОВИЙ ВІДПОВІДНИК
|
ЛІТЕРА АБЕТКИ
УКР., АНГЛ.
|
НАЗИВНЕ СЛОВО
УКР., АНГЛ.
|
·––
|
а-зóт
|
А, А
|
Антон, Андрій, Alfa
|
––···
|
бóн-да-рiв-на
|
Б, В
|
Богдан, Борис, Bravo
|
·–– ––
|
вi-трó-гóн
|
В, W
|
Василь, Віктор, Whiskey
|
–– ––·
|
гó-гó-дзи
|
Г, G
|
Галина, Григорій, Golf
|
––··
|
дó-ли-на
|
Д, D
|
Діана, Дмитро, Delta
|
·
|
ерг
|
Е, Е
|
Еней, Едуард, Echo
|
··–– ··
|
єд-нiсть тó си-ла
|
Є
|
Єва, Євген
|
···––
|
жа-б'є-се-лó
|
Ж, V
|
Жана, жук, Victor
|
–– ––··
|
зó-лó-ту-ха
|
З, Z
|
Зінаїда, Захар, Zulu
|
––·–– ––
|
тó-не-вó-нó
|
И, Y
|
ігрек, Yankee
|
··
|
iв-ан
|
I, I
|
Іван, Ірина, India
|
·–– –– –– ·
|
їж, хтó гó-лó-ден
|
Ї
|
їжак
|
·–– –– ––
|
йди хó-лóд-кóм
|
Й, J
|
Йосип, йод, Juliett
|
––·––
|
кó-лi-нó
|
К, К
|
Костянтин, Карпо, Kilo
|
·–– ··
|
лi-сó-ру-би
|
Л, L
|
Левко, Леонід, Lima
|
–– ––
|
мó-рóз
|
М, М
|
Микола, Марія, Mike
|
––·
|
нó-га
|
Н, N
|
Надія, Наталка, November
|
–– –– ––
|
ó-кó-лóт
|
О, О
|
Олена, Оксана, Oskar
|
·–– –– ·
|
при-мó-рó-зки
|
П, Р
|
Павло, Петро, Papa
|
·–– ·
|
ри-бó-нька
|
Р, R
|
Роман, радіо, Romeo
|
···
|
са-ха-ра
|
С, S
|
Степан, Сергій, Sierra
|
––
|
тóн
|
Т, Т
|
Тетяна, Тарас, Tango
|
··––
|
у-па-дóк
|
У, U
|
Уляна, Україна, Uniform
|
··–– ·
|
фi-лан-трó-пи
|
Ф, F
|
Федот, Федір, Foxtrot
|
····
|
ха-ра-кi-рi
|
Х, Н
|
Хома, Христина, Hotel
|
––·––·
|
цьó-ця Дó-ра
|
Ц, С
|
центр, центральний, Charlie
|
–– –– ––·
|
чóр-нó-гó-ра
|
Ч
|
чайка, число
|
–– –– –– ––
|
шó-пó-тó-чóк
|
Ш
|
Шура
|
–– –– ·––
|
щó-лó-ви-лó
|
Щ, Q
|
щука, Quebec
|
··–– ––
|
Ю-рiй кó-рóль
|
Ю
|
Юрій, Юрко
|
·––·––
|
я-рó-шен-кó
|
Я
|
Яків, Ярина
|
––··––
|
тó-м'я-кий-тóн
|
Ь, X
|
знак, ікс, X-ray
|
·–– ·–– ·––
|
|
,
|
кома, comma
|
·· ·· ··
|
|
.
|
крапка, point
|
·–––– ·––·
|
|
@
|
равлик, вушко
|
ЗНАК МОРЗЕ
|
|
ЦИФРА
|
НАЗИВНЕ СЛОВО
УКР., АНГЛ.
|
·–––– –– ––
|
|
1
|
один, одиниця, one
|
··–––– ––
|
|
2
|
два, двійка, two
|
···––––
|
|
3
|
три, трійка, three
|
····––
|
|
4
|
чотири, четвірка, four
|
·····
|
|
5
|
п’ять, п’ятірка, five
|
––····
|
|
6
|
шість, шістка, six
|
–––– ···
|
|
7
|
сім, сімка, seven
|
–––– –– ··
|
|
8
|
вісім, вісімка, eight
|
–––– –– –– ·
|
|
9
|
дев’ять, дев’ятка, nine
|
–––– –– –– ––
|
|
0
|
нуль, нульовий, zero
|
Юрко Стрєлков-Серга UT5NC
Голова «Радіо-ТЛУМ», Член ТК ЛРУ
(Tnx to Volodymyr US0YA)
Специально для Радона
|